نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟

نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟
با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب وکارهای اینترنتی را احراز می‌نماید. مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب و کار می باشد.

در واقع نماد اعتماد الکترونیکی مشخصه ای به منظور اعتماد سازی کاربران در هنگام مراجعه به سایتها و فروشگاه های اینترنتی می باشد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وظیفه اعطای نماد اعتماد الکترونیکی را بر عهده دارد .اعطاء این نماد بعد از دریافت کامل مشخصات و مدارک لازمه و تائید شرایط لازم، صورت می پذیرد .

تائید فروشگاه های اینترنتی توسط یک موسسه ثالث تاثیر زیادی در جلب اعتماد مراجعه کنندگان خواهد داشت و مراجعه کننده از درامان ماندن اطلاعات خود ایمنی بیشتری احساس می نماید و حتی در صورت سوء استفاده از این اطلاعات می تواند برای شکایت به مراجع قانونی ذیصلاح مراجعه نماید . در قسمت روبرو لوگوی مخصوص نماد اعتماد الکترونیکی مشخص می باشد.

یكی از عوامل مهم توسعه تـجارت الكترونیكی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می بـاشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته، مهمترین عوامـل مراجعه و اعتماد خـریداران به کسب و کار های ایـنترنتی به شرح ذیل می باشند:

- شناسایی مالك کسب و کار و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال.
- كامل و صحیح بودن اطلاعات كالا یا خدمات ارائه شده.
- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
- واضح بودن روند برگرداندن كالا و بازپس گیری پول.
- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
- تایید امنیت سایت توسط یك موسسه و مركز ملی اعتماد.

طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یك موسسه و مركز ثالث ، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شو د ، می تواند برای شكایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.

در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

اعطای نماد اعتماد الكترونیكی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند كردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الكترونیكی به شكل یك علامت در بالای سایت‌هایی كه از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت‌های تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الكترونیكی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می كنند.

خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت "نماد اعتماد الكترونیكی" به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.

بازخوردها


    لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
    اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید