شناخت و مقابله با جاسوس افزار ها

شناخت و مقابله با جاسوس افزار ها
جاسوس افزار نوعی بدافزار است که اطلاعات یک سیستم یا شبکه را بدون رضایت و آگاهی کاربر جمع آوری می کند.

جاسوس افزار (Spyware) چیست؟

نوعی بدافزار است که اطلاعات یک سیستم کامپیوتری یا شبکه را بدون رضایت کاربر جمع‌آوری کرده و به اشتراک می‌گذارد. این بدافزار می‌تواند به عنوان یک عضو مخفی در پکیج نرم‌افزار اصلی یا از طریق یک روش حمله سنتی نظیر تبلیغات فریبنده، وبسایت‌ها، ‌ایمیل‌ها،‌ پیام‌های فوری یا ارتباطات به اشتراک‌گذاری فایل به شکل مستقیم، نصب شود.

بر خلاف سایر انواع بدافزارها، ‌جاسوس افزار نه تنها توسط مجرمان سازمانی بلکه به‌وسیله تبلیغ‌کنندگانی که چهارچوب اخلاقی نداشته یا شرکت‌هایی که از جاسوس افزار برای جمع‌آوری داده‌های کاربران از بازار آن‌هم بدون موافقت آن‌ها استفاده می‌کنند، ‌نیز به شدت بکار گرفته می‌شود.

فارغ از منبع، جاسوس افزار به صورت پنهانی خارج از دید کاربر اجرا شده و اغلب شناسایی آن دشوار است، ‌اما می‌تواند علائمی نظیر تنزل در کارائی سیستم و تناوب در رفتارهای غیرمعمول نیز از خود نشان دهد (پاپ آپ‌ها، صفحات نخست مرورگر که کاربر را به جای دیگری هدایت می‌کنند، نتایج نامرتبط جست‌وجوها و غیره)

چه زمانی باید به وجود جاسوس افزار مشکوک باشیم

از آنجایی که جاسوس افزارها به طور مداوم در حال اجرا و رصد اطلاعات کاربران هستند وجود این بد افزار ها میتواند باعث کاهش سریع تر و غیرعادی شارژ باتری شده,مصرف دیتا را افزایش می دهد و یا اینکه باعث گرم شدن موبایل حتی در هنگام عدم استفاده از آن می شود. با ایتکه این علائم لزوما به معنی وجود جاسوس افزار نیستند و ممکن است علت دیگیری داشته باشد اما به هرحال در صورت مشاهده این موارد باید به وجود بد افزار مشکوک شد.

در ادامه لیستی از این جاسوس افزار ها را مشاهده می کنید:

چگونه از رصد تلفن همراه خود جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از تمامی بحران و مشکلات پیشگیری است و این در خصوص جاسوس افزار ها صادق است. بنابر این تا جایی که امکان دارد از نصب برنامه هایی که نامعتبر هستند خودداری کنید و یا اگر ناچار به نصب و استفاده از این دسته از نرم افزار های مخبر هستید دسترسی آن ها به دوربین و میکروفون و موقعیت مکانی تلفن های همراه خود را مسدود کنید.

بازخوردها


    لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
    اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید