هویت بصیری برند چیست؟

هویت بصیری برند چیست؟
همانند هویت شخصیتی شما، که شما را منحصر به فرد می‌کند، هویت بصری برند هم چاشنی‌ای از کسب و کارتان است و شما را از هر شخص و یا کسب و کاری دیگری که در تجارت همنام شماست، جدا خواهد کرد. طراحی هویت بصری نیز چیزی است که به کسب و کار شما شما شکل می‌دهد.

هویت بصری چیست

تعریف هویت بصری (به انگلیسی: Corporate Identity) بسیار شبیه هویت شخصیتی ما است. زمانی که در مورد هویت شخصیتی خود صحبت می­ کنیم، هر یک از ما ویژگی ­هایی داریم که ما را از دیگران متمایز می ­کنند. در واقع آن هویت و شخصیت ما است که فردیت خود را از طریق نحوه رفتار، صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان و حفظ می‌کند.

هویت بصری چیست؟ در دنیایی که هر لحظه شاهد تولد کسب و کاری جدید هستیم، اهمیت برندسازی و برندینگ دیگر بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. در دنیای پر سرعت ارتباطات و تکنولوژی، هر کسب و کاری باید به روز باشد تا از صحنه رقابت حذف نشود. یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در برندسازی کسب و کارها، هویت بصری برند یا هویت بصری سازمانی است. پس اگر قصد دارید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید و یا آن را در ذهن مشتریان ماندگار سازید، حتما در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بدانید دقیقا هویت بصری برند چیست و چگونه می توان یک هویت بصری عالی برای کسب و کار خود خلق کرد.

اهمیت هویت بصری

سازمان ها با بکارگیری این ابزار قدرتمند به راحتی خود را از سایر رقبای خود متمایز می کنند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره مند شوند. اگر به اطراف خود نگاهی دقیق‌تر کنیم، خواهیم دید که تقریبا هیچ کسب و کار را بدون اسم پیدا نخواهیم کرد. تمام کسب وکارهای دنیا چه به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب می کنند. انتخاب نامی منحصر به فرد و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان اولین قدم برای طراحی یک هویت برند دانست.

هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای همه ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم تا از معروفترین برندهای دنیا پوشاک تهیه کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. برای اینکه بدانید مهمترین مزیت های استفاده از هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ کسب و کار شما دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزیت های استفاده از آن جلب می کنیم:

  • باعث انتقال صحیح پیام سازمان به کاربران می شود.
  • اعتماد کاربران را به سادگی جذب می کند.
  • باعث افزایش اعتبار در محیط کسب و کار می شود.
  • حس وفاداری و شناخت کاربران به برند را افزایش می دهد.
  • تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد.
  • و…

برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از مزایای برندینگ قبل از هر چیزی شما باید به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان خود آشنا باشید. یک سازمان تنها زمانی می تواند از مزایای برندینگ به خوبی استفاده کند که هویت برند خود را متناسب با مخاطب خود طراحی کند. پس در پاسخ این سوال که مهمترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی چیست، باید چنین گفت که آن را باید بر اساس طرز تفکر و نیازهای مخاطب خود طراحی کنیم.

مثلا اگر مخاطبان کسب و کار شما جوانان هستند، قطعا باید المان ها و اجزایی را در طراحی هویت بصری خود بکار بگیرید که نظر آن ها را جلب کند و به آن ها این حس را منتقل کند که شما دقیقا با خواسته های آن ها آشنا هستید. حال فرض کنید شما این موضوع را در طراحی هویت بصری سازمان خود رعایت نکنید و از عناصری در طراحی آن  استفاده کنید که بیشتر با سلایق افراد بزرگسال همخوانی دارد. به نظر شما با این کار می توانید نظر جوانان را به خود جلب کنید؟ قطعا خیر!

چگونه یک هویت بصری قدرتمند بسازیم ؟

بدانید «که» هستید

قبل از آنکه بخواهید بدانید چه المان‌هایی را باید در برند خود قدرتمند کنید، باید بدانید به عنوان یک برند «که» هستید؟

ابتدا با چند سوال از خودتان آغاز کنید:

  • ماموریت شما چیست ؟
  • به چه چیزی در شرکت‌تان باور دارید؟
  • شخصیت برند شما چیست ؟ ( باید تصور کنید که اگر برند شما یک شخص بود، شخصیت آن چگونه بود )
  • چه چیزی شما را از رقبا متفاوت می‌کند؟
  • صدای برند شما چگونه است؟ ( اگر برند شما یک شخص بود در هنگام برقرار کردن ارتباط با دیگران چه صدایی داشت )

این المان‌ها برند شما را توضیح می‌دهند و قبل از اینکه طراحی و ساخت هویت بصری خود را آغاز کنید باید بدانید پاسخ هر کدام از آن‌ها به تفکیک و شفافیت چیست؟

اگر به طور دقیق نمی‌دانید «که» هستید، نگران نباشید، می‌‌توانید با یک جلسه توفان فکر در شرکت خود، بفهمید که شما به عنوان یک برند واقعا «که» هستید؟

می‌توانید با این سوال‌ها آغاز کنید:

  • چرا این کار را آغاز کردیم؟
  • اعتقادات و ارزش‌های ما در این کمپانی چیست؟
  • چه چیزی ما را بهتر می‌کند؟
  • چه چیزی ما را خاص می‌کند؟
  • اگر بخواهیم برند خود را در سه کلمه توصیف کنیم آن سه کلمه چیست؟
  • اگر مشتریان ما بخواهند ما را در سه کلمه توصیف کنند آن سه کلمه چه خواهد بود؟

اگر جواب این سوال‌ها را پیدا کردید، وقت آن رسیده است که برای ساخت هویت بصری خود اقدام کنید

بازخوردها


    لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
    اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید